Nordkapp til Tromsø

Tirsdag d. 2.8.

Tirsdag vågnede vi til et helt forrygende godt vejr. Efter morgenmad og bad gik vi lidt rundt i området og tog nogle billeder af de flotte omgivelser og den flotte morgenhimmel.

Vi kørte sydpå til Olderfjord og drejede mod vest med kurs mod Hammerfest, hvor vi slog lejr på havnen.

Det blæste op om eftermiddagen, så det var ikke så fint udevejr. Vi gik en tur i byen og var i Coop og handle lidt madvarer.

Aftensmaden blev tilberedt på den lille gasgrill, så nu er den også indviet. Vi gik en tur om aftenen, vinden havde lagt sig og der var ca. 12°, så det var meget behageligt.

Onsdag d. 3.8.

Vi stod op til fint vejr på havnen i Hammerfest og efter morgenmad og oprydning kørte vi til Forsøl – et lille fiskerleje på halvøen, hvor Hammerfest ligger. Vi kørte derefter mod Alta.

Syd for Skaidi passerede vi et par løbere med en fakkel. Vi standsede og snakkede med en kvinde, der løb med faklen. Hun løb for Peace Run, der blev startet af Sri Chinnoy i 1987. Det er en verdensomspændende organisation, der fremmer internationalt venskab.

Lidt senere holdt vi på en rasteplads, hvor der var en helikopter, der trak kabler mellem store master i fjeldene.

På rastepladsen var der en norsk bil, der manglede olie på bilen og vi solgte en dunk motorolie til føreren. Han tilbød os 300 Nkr. for den, så vi fik lidt kontanter med os.

Derfra kørte vi til Alta og videre til Øvre Alta, hvor vi slog lejr på Alta Strand Camping, der ligger lige ned til Altaelven. Vi var nede og soppe i vandet, men det var koldt.

Vi gik en aftentur i dejligt lunt og stille vejr og nød aftenhimlens farver.

Torsdag d. 4.8.

Vi kørte fra Alta Strand Camping ind til Alta, hvor vi var i turistinformationen for at finde noget om området. Vi var også i Biltema og købe motorolie og klodskiler til at sætte under camperens hjul ved parkering for at danne balance i vognen. Jeg var i Kiwi og købe lidst madvarer.

Derefter satte vi kurs mod Tromsø. Det var en lang og anstrengende tur, bl.a. på grund af vejarbejder. Vi kørte gennem et meget smukt landskab med fjorde, elve og fjelde i forskellige højder – en del af dem med sne på siderne i ”mindre” felter.

Vi stoppede i Løkvollstrada og slog lejr for natten på en campingplads.

Vi gik en aftentur langs vandet og ved en lille havn med fiskerbåde samt en lille marina med lystbåde. I morgen fortsætter vi til Tromsø, hvor vi har booket en plads for 2 nætter.

Fredag d. 5.8.

Vi kørte fra Løkvollstranda fredag formiddag i begyndende regnvejr. Vi skulle nå til Tromsø og vejrudsigten var ikke for god – det blev heldigvis ikke så slemt med vejret, men det var en anstrengende køretur.

Vi ankom til Tromsø omkring middagstid og fandt først campingpladsen, der ligger øst for øen Tromsø.

Tromsø er forbundet med fastlandet via en bro og en tunnel. Det er noget af en tunnel under vandet og byen – med flere rundkørsler og sideveje. Vi kørte først til havnen og fandt turistinformationen, hvor vi fik kort og andet materiale om byen og området. Vi købte et Tromsøpas, der gav fri buskørsel i 24 timer samt entre til flere museer m.m.

Vi kørte derefter øen rundt og holdt en frokostpause på vestsiden af øen.

Vi blev indlogeret på campingpladsen, der er stor (det er den eneste i Tromsø). Vi gik så op til Fjellheisen og tog svævebanen til toppen af fjeldet.

Der er en fin udsigt over Tromsø fra fjeldet. Det var en lang og drøj gåtur op og ned af små veje og stier, men det gav da noget motion. Retur til campingpladsen med madlavning og tøjvask.

Lørdag d. 6.8.

Vi skulle på tur i Tromsø uden camper. Vi gik til busstoppestedet og tog bussen til universitetsområdet, hvor vi skulle se Nordlysplanetariet og oplevelsescenteret.

Det var en virkelig god oplevelse med mange interessante og oplysende aktiviteter, især om energi og kroppen, hvor vi kunne prøve mange forskellige ting.

Filmen om Nordlyset i planetariet var også virkelig interessant.

Derefter gik vi en tur i den arktiske botaniske have, hvor der var etableret bede med mange forskellige arktiske planter fra hele norden.

Derfra ville vi med bussen ind til centrum og se Polarmuseet, der fortæller om opdagelsen af polaregnene, om navne som Barentz, Scott og Roald Ammundsen m.fl. Der var fortællinger om opdagelsen af polaregnene og ekspeditionerne m.m. Der var en del om Svalbard, dyrelivet, jagt i området og kortlægning af polarområdet.

Vi besluttede at tage endnu en dag i Tromsø, da vi ikke havde nået at udnytte alle vore entrebilletter.

Vi tog bussen tilbage til campingpladsen, hvor den stod på aftensmad og planlægning af den videre tur.

Søndag d. 7.8.

Vi var ikke blevet færdig med Tromsø, så vi besluttede at bruge søndagen på de sidste oplevelser, vi havde entrebilletter til på vores Tromsøpas.

Vi kørte fra campingpladsen og ville køre til de sidste 3 steder, før vi fortsatte mod vest.

Desværre var det blevet regnvejr i denne del af landet, så det var ikke så fint at være udenfor.

Ishavskatedralen, der var tættest på os, åbnede først kl. 13 på gr. af søndagsmesse.

Vi kørte derfor til Polaria, der er akvarium og sælarium, men det var en skuffelse, vi syntes ikke, det var så godt som tilsvarende steder i Danmark.

Derefter kørte vi til Tromsø arktiske Museum (Tromsø Museum).

Der var flere spændende udstillinger om geologi, forskellige grundstensarter og mange forskellige fossiler og fund fra gammel tid.

Der var også mange referencer til tiden i dag og hvordan vores levevis påvirker polarområdet.

Der var også en del om dyrelivet tidligere og nu og påvirkning af det.

Museet har også en afdeling om Nordlyset og en med norsk kirkekunst fra gamle dage.

Der er en afdeling med beretninger om de nordboere, der blev deporteret under 2. Verdenskrig. Desuden en afdeling om den samiske kultur og samernes kamp for at blive anerkendt som et folkeslag.

Det var et interessant museum at besøge. Desværre var Flemming blevet lidt dårlig og gik ud i camperen for at hvile lidt.

Vi kørte så tilbage til Ishavskatedralen, der blev opført i 1960. Det er et flot bygningsarbejde med en spændende konstruktion og inventar og en kæmpe glasmosaik bag alteret.

Så sagde vi farvel til Tromsø og kørte over broen til Kvaløya og mod sydvest til Brensholmen og tog færgen til Botnhamn på Senja og kørte videre til en campingplads ved Fjordbotn.

Vejret var desværre lidt koldt, blæsende og regnfuldt.