Bodø til Torghatten

Mandag d. 15.8.

Vi vågnede mandag morgen uden at være ordentligt udhvilede.

Efter betaling for pladsen og morgenmad kørte vi ind til Turistbureauet i Bodø. Det var ikke så meget nyt, vi fik ud af det, vi havde jo noget i forvejen.

Vi kørte først lidt nord for Bodø, hvor vi gik en tur. Der var for langt til det fjeld eller den fjord, der var interessante, så vi kørte videre til Saltstraumen, hvor der er kraftigt flod/ebbe forhold, når vandet fra Saltfjorden løber igennem et smalt stræde til Skjerstadfjorden og ligeledes, når det vender, så hver 6. time er der hvirvelstrømninger. Det var dog ikke så spektakulært, som vi havde ventet.

Vi kørte videre mod syd til en campingplads, Kjellingstraumen Fjordcamp. En lille hyggelig plads ud til vandet, dog var faciliteterne noget slidte og gammeldags, men OK. Ejeren er en gammel samisk nordmand, der havde været en del i Danmark som ung. Han var dog lungesyg og sad med iltslanger tilkoblet. Han havde en yngre mand til at passe pladsen for sig.

Vi gik lidt ture ved vandet og slappede lidt af. Vi fik vasket og tørret noget tøj, så vi forhåbentligt kan klare os til vi kommer hjem.

Det har været fint vejr i dag, varmt og med sol – dejligt. Dog begyndte det at regne ØV.

Tirsdag d.16.08.

Vi vågnede op til fint vejr og gjorde os klar til at køre fra campingpladsen. Vi kørte for at finde et vandfald, vi havde set fra pladsen, men fandt ikke det, men en fos, der løb ud i fjorden.

Vi kørte derefter ad rute 17, der er National Vej – Kystvejen. Vi kom tættere på fjelde med sne og kørte langs vestsiden af Svartisen, der er et stort fjeldområde og nationalpark med bl.a. Norges største bræ. Vi kørte gennem en del tunneler, der er mange i et sådant fjeldområde. Vi gjorde holdt ved en fin badestrand med fint sand, hvor vi fik dyppet fødderne, men det var koldt vand direkte fra Norskehavet.

Vi gjorde holdt i Ørnes, hvor vi spiste frokost og handlede i Spar.

Vi fortsatte med kysten på den ene side og Svartisen på den anden side.

Vi fandt en campingplads på Furøy, der er forbundet med fastlandet på den ene side. Vi skal derefter i morgen sejle til naboøen, Vågaholmen ved Ågskartet og derefter køre til Jedkiva på fastlandet, men uden vejforbindelse videre. Vi skal så sejle til Kilboghamn, hvorfra rute 17 fortsætter.

Det er en virkelig fin campingplads, der ligger fint med vand omkring. Desværre lover de voldsom regn i nat og i morgen, men vi må tage det som det kommer.

Vi har nu bestilt hjemrejse fra Bergen til Hirtshals, så vi slipper for mange kilometers kørsel.

Onsdag d. 17.8.

Det har regnet og blæst hele natten og regner stadig, da vi står op.

Efter brusebad og morgenmad, pakker vi sammen og kører ned til færgelejet på Furøy. Færgen til Ågskartet sejler kl. 9 og derfra kører vi til Jektvik, hvorfra vi sejler til Kilboghamn.

Derfra kører vi til Mo i Rana og videre til Røsvoll Camping lidt nord for Mo i Rana.

Det er endelig blevet tørvejr, men køligt.

Efter aftensmad går vi en tur i området.

Torsdag d. 18.8.

Vi kørte fra Røsvoll Camping til Mo i Rana, hvor vi skulle se Havmannen i vandet.

Derefter kørte vi til Mosjøen og til Brønnøysund.

På vejen stoppede vi ved et vandfald/fos i Laksfors, hvor der blev fotograferet og filmet.

Vi spiste frokost, mens vi holdt på parkeringspladsen og kørte derefter mod Brønneysund.

Det var en anstrengende køretur fra E6 til Brønneysund. Det var op og ned og hårnålesving på smal vej med megen trafik.

Vi kom dog helskindede til Brønneysund, fik handlet i Kiwi og kørte derefter ud på landtangen Torget og til sydspidsen ved Torghatten.

Der lå en fin campingplads, hvor vi slog lejr. Der var ingen betjening, så vi ventede til næste dag med at betale.

Efter aftensmaden besteg vi Torghatten op til hullet i bjerget. Hullet er stort, 160 m langt, 35 m højt og 20 m bredt.

Det var en drøj klatretur på store og små sten, men det lykkedes at komme op til hullet i fjeldet.

Der var en fantastisk fin udsigt fra fjeldet, og det var da en god motionstur, vi fik.

Vi var efterhånden blevet ”et par bjerggeder”.

Flemming fik lavet en vandrestav til mig af en gren, det var en kolossal hjælp til nedturen.

Vi brugte ca. 1,5 time på turen og kom trætte tilbage til campingpladsen, men det var en af de bedste oplevelser, vi havde på turen.