Jotunheimen til Hirtshals og Hjem

Fredag d. 19.8.

Vi drog af sted lidt over 9 og kørte til færgen i Vennesund. Vejen var heldigvis ikke nær så slem, som den, vi havde kørt dagen før.

Vi sejlede til Holm på fastlandet og satte kurs mod Steinkjer.

Dagen i dag skulle være en transportdag, hvor vi skulle nå så nær Trondheim som muligt.

Vejret blev heldigvis bedre og bedre, også varmere, jo sydligere vi kom.

Vi stoppede i Levanger, men der var helt optaget på campingpladsen, men vi fik at vide, at der var en bobilparkering ved Småbåthavnen, så der kørte vi hen og parkerede.

Vi måtte op i en Coop butik og veksle til norske kroner, da der skulle betales kontant eller med Vipp.

Vi gik en lille tur efter aftensmaden, der var koncert i byen, så vi kunne høre musik hele aftenen.

Lørdag d. 20.8.

Vi kørte mod Trondheim og kørte til turistkontoret, der viste sig at være informationen i et butikscenter.

Flemming holdt lidt væk, mens jeg gik ind i centeret, da der ikke var mulighed for parkering af camperen ved centeret.

Det eneste jeg fik ud af det, var et bykort og besked om, hvor der var en bobilparkering.

Vi kørte derhen og parkerede og spiste frokost.

Det var en meget kedelig plads i et industrikvarter med et kafferisteri som nabo. Det var også dyrt og der var trængsel på pladsen, så vi besluttede at køre videre samme dag. Der var ingen campingpladser i byen og alting var dyrt.

Vi gik op i byen, det var svært at finde den rigtige vej, da der ikke var mange gadenavne at se.

Vi fandt dog Nidarosdomen, som jeg altid gerne har villet se.

Desværre kunne vi ikke komme ind i kirken, da der var en orgelmeditation. Vi måtte nøjes med at tage billeder udefra.

Vi gik op gennem byen, der var et arrangement på torvet med boder fra mange lande samt underholdning.

Vi gik tilbage til P-pladsen og kørte sydpå til en campingplads i Kjelstad.

Søndag d. 21.8.

Vi vågnede til blå himmel og sol og dejligt lunt vejr.

Efter morgenmad m.m. kørte vi sydpå.

Vi ville primært bruge dagen som transportdag.

Vi kørte af E6 til Oppdal, Dombås og Otta.

Vi kom nærmere højlandet igen, kørte langs Dovrefjell Nationalpark og Rondane Nationalpark og kunne se landskabet ændre sig til mindre træbevoksning, men med klipper, lav og lave planter. Vejret ændrede sig også, det begyndte at regne.

Vi drejede fra E6 i Otta og tog rute 15 mod vest.

Vi fandt en fin campingplads, Holungsøy Camping, tæt ved sø og elv. I løbet af aftenen blev det tørvejr og vi nåede at se solen, inden den gik ned – vi er nu syd for polarcirklen og aftnerne bliver mørkere.

Mandag d. 22.8.

Vi kørte fra Holungsøy mod Jotunheimen, der er det højeste fjeldniveau i Norge.

Vi valgte rute 55, der er national turistvej over Sognefjeldet.

Det er en rute med fantastiske naturscenerier, fjelde med og uden sne, elve, søer og fosser – og indimellem kig til landbrugsområder (sæter) med græs og små bebyggelser.

Det er også en spektakulær vej med hårnålesving og højdeforskelle.

Højeste punkt er 1468 m (på vejen). Norges højeste fjelde ligger på den strækning (Galdhøjpiggen på 2469 m er det højeste).

Desværre var det blæsende og koldt og en smule regn indimellem.

MEN FLOT!!!

Vi kørte til Sogndal, hvor vi handlede i Meny – jeg købte torskefilet, der blev dampet med rosevin på grillen om aftenen.

Vi kørte til Sogndal Camping lige uden for byen – en meget fin plads med udsigt over Sognefjeorden – men dyr!! Der var fin natur til en vandretur langs fjorden.

Tirsdag d. 23.8.

Vi kørte fra Sogndal og langs Sognefjorden mod vest på nordsiden af fjorden.

Der er en fantastisk natur langs fjorden med fjelde på begge sider og grønne arealer mod fjorden.

Der bliver dyrket mange frugter – bærbuske især hindbær(bringebær) og æbler. Der var mange æbletræer med fine æbler på. Mange steder så vi også plasttunneler over bærbuskene.

Mellem Leikanger og Hella gjorde vi holdt ved Kvinnefossen.

Fra Hella sejlede vi over fjorden til Vangsnes og kørte mod øst langs sydsiden af fjorden.

Vi kørte gennem Feios og endte i Fresvik, der ligger fantastisk med fjord og fjelde omkring.

Der var en lille havn og en Coop butik samt en kirke.

Der gik vandreruter fra Fresvik og op i fjeldene og langs fjorden.

Vi kørte tilbage til Vangsnes og drejede mod Voss.

Vi kørte gennem Vik og Vinje til Voss. Der var en fantastisk flot natur, med stor højdeforskel (hårnålesving) mange fine kig til fjord, fjelde og sætere.

I Voss kørte vi mod Bergen. Vi forsøgte først at køre til en campingplads nord for Evanger (Mestad Camping), men der var ikke betjening og man skulle betale kontant (vi havde ikke nok) eller med Viff.

Vi kørte så videre til Bergen Camping, nord for Bergen, så der ikke er så langt at køre til færgen.

Det var en stor og overfyldt plads, der ikke virkede særlig indbydende, men det gik for en enkelt nat. Det var også tydeligt, at det var en overnatningsplads for mange campere, der skal videre til færger eller er kommet med færger.

Onsdag d. 24.8.

Vi tog bad om morgenen og gjorde os færdig til at køre til Bergen.

Vi kørte direkte til færgelejet for færgen til Hirtshals, men vi havde god tid før indcheckning, så vi gik en tur i Bergen til Bryggen og så lidt på de gamle huse på Bryggen og nogle forretninger/boder ved havnen.

Vi købte nogle små lækre donuts til færgeturen.

Derefter gik vi tilbage til færgelejet og blev chekket ind og senere kørte vi om bord på færgen.

Vi havde ikke bestilt kahyt, men kunne overnatte i nogle airchairs. Det var dog ikke nogen god ide, da der var megen uro i rummet og vi ikke lå godt i stolene og sad tæt ved andre sovende (og snorkende) personer, så vi fik ikke sovet meget den nat.

Vi sad dog først på soldækket og nød en øl/cider og slappede af.

Vi havde taget madkurv med lidt aftensmad med fra camperen. Vi var i butikken med taxfree, men det var ikke billigere end i Danmark, så det var beskedent, hvad vi købte der.

Færgen lagde til i Stavanger, hvor der var et par timers ophold med biler fra og til færgen samt påfyldning af olie.

Der var mange flotte naturscenerier, mens vi sejlede i skærgården, så vi kunne nyde udsigten indtil, det blev mørkt.

Kaptajnen sagde, at vi kunne forvente 2,5 m høje bølger på turen til Hirtshals, men det mærkede vi nu ikke noget til.

Torsdag d. 25.8.

Vi vågnede tidligt og gik ud og satte os i andre lokaler, mens vi ventede på, at cafeteriaet åbnede, så vi kunne få lidt morgenmad.

Kl. 8 sejlede vi ind i havnen i Hirtshals, men vi var blandt af de sidste, der kunne køre fra borde.

Vi fandt en rasteplads og fik tanket diesel og lidt senere en ny rasteplads, hvor vi lagde os og SOV en halv times tid – det var godt, så var vi friske til den sidste køretur til Fyn.

Vi var hjemme ved 14-tiden og fandt hus og have i fin stand (i forhold til vejret var haven også fin, selv om det var tørt)

Derefter skulle autocamperen tømmes og gøres ren, så vi kunne aflevere den fredag formiddag.

Derefter var der tøjvask, oprydning og sortering af alt det, vi læssede af vognen.

Vi skulle lige bruge et par dage på ”at lande” igen, men vi har haft en rigtig dejlig tur til Nordnorge, som vi kan snakke om og glæde os over i meget lang tid.